Alle collecties
Online marketing tips
Bezoekers omzetten in klanten
Wij hebben de webtoegankelijkheid verder verbeterd + tips wat jij kunt doen!
Wij hebben de webtoegankelijkheid verder verbeterd + tips wat jij kunt doen!

Ongeveer 15% van de wereldbevolking leeft met een vorm van beperking. Betere toegankelijkheid=een betere gebruikerservaring én vindbaarheid.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wat is webtoegankelijkheid?

Volgens W3.org betekent webtoegankelijkheid dat websites, tools en technologieën zo worden ontworpen en ontwikkeld dat mensen met een handicap ze kunnen gebruiken.

Waarom hebben we de webtoegankelijkheid verbeterd?

Omdat wij webtoegankelijkheid enorm belangrijk vinden is deze nog verder verbeterd. Dat houdt in dat bezoekers nog beter: het internet waarnemen, begrijpen, navigeren en er interactie mee hebben. Toegankelijke websites hebben doorgaans een betere ranking in de zoekresultaten en daardoor een groter publieksbereik.

Hier zijn enkele statistieken die het belang verder onderstrepen:

  • Ongeveer 15% van de wereldbevolking leeft met een vorm van beperking.

  • Websites met een hogere toegankelijkheidsscore genieten vaak van lagere bouncepercentages (bezoekers die meteen al weg gaan na één pagina).

  • Zoekmachines waarderen websites met goede toegankelijkheid beter, wat leidt tot een hogere SEO-score.

Hoe hebben wij alle sites in ons systeem meer toegankelijk gemaakt?

We hebben een flink aantal toegankelijkheidsupdates doorgevoerd die onze sites toegankelijker maken voor alle klanten. Hieronder sommen we enkele verbeteringen op:

Nieuwe toegankelijkheid apps:

We hebben de volgende apps toegevoegd:

Verbeteringen in sitenavigatie:

  • Verbeterde toetsenbordnavigatie voor eenvoudig toetsenbordgebaseerd verplaatsen tussen site-elementen.

  • Verbeterde sitenavigatie voor schermlezers.

  • De 'back-to-top'-knop kan nu duidelijker voorgelezen worden.

  • Nu is het voor schermlezers mogelijk om in winkels en blogs te zoeken.

In- en uitzoomen:

  • Gebruikers zijn nu in staat om in en uit te zoomen op pagina's om tekst beter te kunnen lezen.

Verbeteringen (contact) formulieren:

  • De formulieren zijn nu gemakkelijker te gebruiken met een toetsenbord.

  • Verbeterde toegankelijkheid van contactformulieren voor schermlezers.

  • Schermlezers kunnen nu eenvoudig de datum- en tijdkiezer in contactformulieren detecteren.

  • Toetsenbordnavigatie bevat nu de optie om selectievakjes en keuzerondjes in contactformulieren in of uit te schakelen.

Pictogrammen:

Hoe maak jij je website meer toegankelijk?

Om je website toegankelijker te maken voor iedereen, overweeg je de volgende aanpassingen:

Oplopende titelstructuur:

  • In ons systeem heb je keuze tussen zes soorten titels (H1, H2, H3, etc.). Gebruik één H1 titel voor de paginatitel, gevolgd door H2 titels voor de hoofdsecties, H3 titels voor sub kopjes, enzovoort.

  • Dit verbetert niet alleen SEO, maar bevoordeeld ook gebruikers die screenreaders gebruiken, door een logische leesvolgorde te bieden.

Alt-tekst voor afbeeldingen toevoegen:

  • Vergroot de duidelijkheid wanneer afbeeldingen niet laden.

  • Bevordert SEO en helpt voorlezers om de afbeelding te beschrijven.

Vindwoorden: toegankelijkheid, accessibility, beperking, inclusief, handicap, voorlezer.

Was dit een antwoord op uw vraag?