De cijfers liegen niet. In Europa leven meer dan 100 miljoen mensen met een beperking — dat is ruim 1 op de 5. In Nederland zijn het er zo’n 4,5 miljoen; in België ruim 1,8 miljoen. Denk aan mensen met kleurenblindheid, gehoorverlies, moeilijkheden met muis- of toetsenbordbediening, en cognitieve uitdagingen zoals dyslexie.
Als jouw website niet toegankelijk is, sluit je onbedoeld tot wel 20% van je potentiële klanten uit.
Wat is de EAA?
De European Accessibility Act (EAA) – in het Nederlands vaak de Europese Toegankelijkheidswet genoemd – is een Europese richtlijn die digitale toegankelijkheid verplicht stelt voor veel bedrijven. Denk aan websites, webshops, apps, PDF’s, ticket- en betaalsystemen.
De EAA schrijft voor dat deze diensten uiterlijk vanaf 28 juni 2025 toegankelijk moeten zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. Dat betekent dat je digitale dienstverlening moet voldoen aan de WCAG 2.1-AA richtlijnen – een internationale toegankelijkheidsstandaard die onder andere regels stelt aan kleurcontrast, navigatie, alt-teksten (voor afbeeldingen) en toetsenbordbediening.
In Nederland en België is de wet al omgezet in nationale regelgeving.
Waarom/wanneer moet je aan deze wet voldoen?
Hieronder lees je wat de risico’s én voordelen zijn, tot welke categorie behoor jij?
A) Organisaties die moeten voldoen aan de EAA (≥10 fte of > € 2 mln omzet)
Dit zijn organisaties die aan één van deze twee voorwaarden voldoen:
10 of meer medewerkers, of
Een jaaromzet van meer dan 2 miljoen euro
Als jouw organisatie vanaf juni 2025 niet voldoet aan WCAG 2.1 AA, loop je het risico op:
⚠️ Boetes: tot 900.000 euro per overtreding in Nederland, en tot 200.000 euro in België.
🧾 Juridische stappen en reputatieschade: zoals klachten bij het College voor de Rechten van de Mens of een rechtszaak wegens indirecte discriminatie.
🚫 Uitsluiting bij aanbestedingen: steeds meer overheden eisen aantoonbare toegankelijkheid.
⏳ Tijdrovende herstelacties onder druk van een klacht of controle: de handhaving wordt uitgevoerd door onder andere;
Autoriteit Consument & Markt (ACM) – toezicht op digitale diensten
Autoriteit Financiële Markten (AFM) – voor financiële producten en diensten
Commissariaat voor de Media (CvdM) – voor mediaplatforms
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) – voor digitale infrastructuur
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) – voor vervoersgerelateerde diensten
Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) – voor elektronische communicatie in België
B) Ondernemers die hun sociale verantwoordelijkheid willen nemen terwijl ze meer klanten, meer aanvragen én een krachtiger merk krijgen
Ongeveer 20% van alle mensen met een visuele, auditieve en/of motorische beperking mist nog steeds de boodschap van veel websites.
En dat is niet alleen een ethische kwestie, maar ook een commerciële:
📈 Je website wordt toegankelijk voor ± 20% extra potentiële klanten.
🔎 Je scoort beter in Google (SEO en snelheid gaan vooruit).
✨ Wat goed is voor mensen, is goed voor AI (denk aan een goede structuur, titels, navigatie, alt-teksten en leesbare begrijpelijke teksten)! Een toegankelijke site is niet alleen mensvriendelijk, maar ook AI-vriendelijk (dit heet Generative Engine Optimization, GEO).
💬 Je krijgt meer aanvragen, verkopen en tevreden bezoekers door de verbeterde bezoekerservaring.
❤️ Je toont maatschappelijke verantwoordelijkheid, iets wat klanten waarderen en delen, je voorkomt imagoschade én je krijgt een sterker merk!
🛡️ Krijg voorsprong op concurrentie met een vroege EAA-implementatie: ondanks dat het nog niet verplicht voor je is, pak je wel direct alle voordelen.
Ben je vrijgesteld van directe wettelijke verplichting dan heeft de wet alsnog grote impact:
⚠️ Antidiscriminatiewetten blijven gelden: klanten kunnen een klacht indienen als zij structureel worden uitgesloten.
📉 Risico op klantverlies: mensen met een beperking stappen over naar toegankelijkere concurrenten.
💬 Reputatieschade: negatieve reviews of mond-tot-mond kunnen lang blijven hangen.
📉 Grote opdrachtgevers stellen eisen: steeds meer gemeenten, zorginstellingen en corporates vragen ook van hun toeleveranciers om WCAG-conforme websites en apps.
Hoe kun je aan de EAA voldoen?
Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Wij helpen je om jouw website EAA-compliant te maken — of je nu moet of wilt voldoen aan de wet.
Omdat voldoen aan de EAA-wet verplicht voor jou kan zijn nemen we geen risico en starten we, wanneer je onze "Toegankelijk laten maken én houden pakketten" afneemt, direct met het plaatsen van een toegankelijkheidsverklaring op je site met daarin een plan. Zodat toezichthouders zien dat jouw site actief naar WCAG-AA toewerkt.
EAA-compliant (toegankelijk) laten maken
Voor volledige én blijvende EAA-compliance heb je ook continue monitoring en een visuele toolbar (groter lettertype, hoog contrast, een leesliniaal en meer) nodig. Daarom moet je het Toegankelijk laten maken pakket altijd combineren met het Toegankelijk houden pakket waarin het AudioEye webtoegankelijkheid platform is inbegrepen.
Eenmalig binnen ons "Toegankelijk laten maken pakket":
❌ Dit pakket bevat géén toegang tot het AudioEye platform.
Let op: de benodigde koppeling met AudioEye wordt pas voor je ingericht zodra je ook het Toegankelijk houden pakket afneemt.
✅ Voeren we een toegankelijkheidsscan uit: waar staat je site nu qua toegankelijkheid? Wij lossen alle gevonden WCAG 2.1-AA problemen op – startend bij de meest kritieke.
✅ Doen we technische én contentaanpassingen op je bestaande site: denk aan correcte structuur, labels, contrasten en alt-teksten – maar ook aan verbeterde formulieren, koppenhiërarchie en duidelijke linkteksten.
✅ Plaatsen we een toegankelijkheidsverklaring pagina op je site: wettelijk bewijs dat je actief werkt aan naleving van de EAA-wet.
EAA-compliant (toegankelijk) houden
En terugkerend binnen ons "Toegankelijk houden pakket":
✅ Met het AudioEye webtoegankelijkheid platform: inclusief visuele toolbar (groter lettertype, hoog contrast, een leesliniaal en meer), continue monitoring en overzichtelijke rapportages.
✅ Monitoren we continu & passen we automatisch oplossingen toe: bij elke pagina-lading detecteert AudioEye nieuwe problemen* volgens actuele WCAG-richtlijnen en lost die waar mogelijk direct op.
✅ Doen we een handmatige jaarlijkse toegankelijkheidsscan (audit) of bij grote aanpassingen: wij controleren of je site nog voldoet aan meest actuele WCAG-richtlijnen en signaleren nieuwe problemen*, dit doen we ook voorafgaand aan elke succesmeeting.
✅ Staat er een juridisch responseplan voor je klaar: je krijgt een draaiboek en ondersteuning bij klachten of controles van toezichthouders!
* = Nieuwe problemen los jij zelf op m.b.v. deze uitleg én met ondersteuning van onze AI-assistent (inbegrepen bij dit pakket!) of wij doen dit voor je met jouw service- of strippenkaart minuten.
Wil je weten hoe jouw site ervoor staat?
Ben je klant van GraagGoedOnline.nl en heb je jouw site of shop EAA-compliant (toegankelijk) laten maken dan zit je goed en hoef je niets meer te doen!
EAA checklist
Controleer of je aan alle punten voldoet. En ben je hier nog nooit bewust mee bezig geweest, dan kunnen we je nu al zeggen dat je niet voldoet 🙏!
Hulp nodig of heb je vragen?
👉 Start een chat (rechtsonder) of neem contact op via e-mail of telefoon.
Vindwoorden: webtoegankelijkheid platform, toegankelijkheid verbeteren website, wcag 2.1 aa naleven, wcag 2.2 aa naleven, wcag 2.3 aa naleven, digitale inclusie, toegankelijkheid website mkb, webtoegankelijkheid audit, toegankelijkheidsverklaring opstellen, eaa wetgeving 2025, juridische dekking toegankelijkheid, toegankelijkheidscontrole, ai voor toegankelijkheid, toegankelijkheidstool website, visuele toolbar website, toegankelijkheidsproblemen oplossen, toegankelijkheid site scan