Ben je klant van GraagGoedOnline.nl en heb je jouw site of shop EAA-compliant (toegankelijk) laten maken of heb je dit zelf gedaan m.b.v. dit artikel dan zit je goed en hoef je niets meer te doen!
Wist je dat 1 op de 5 mensen een visuele, auditieve en/of motorische beperking heeft en nog steeds de boodschap mist van veel websites? Het gaat dus niet alleen om "checken of je aan de regels voldoet", het gaat er vooral om dat je niet onbedoeld 1 op de 5 mensen uitsluit om jouw site of shop goed te bezoeken!
ā
WCAG 2.1 AA
Onze checklist voldoet aan de WCAG 2.1 AA-richtlijnen Ʃn de specifieke vereisten die voortkomen uit de European Accessibility Act (EAA).
Bronnen
Europese Commissie ā EAA informatiepagina
āhttps://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1202W3C ā WCAG 2.1-richtlijnen (volledig en technisch)
āhttps://www.w3.org/TR/WCAG21/W3C ā WCAG Quick Reference (praktische checklist)
āhttps://www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Richtlijnen
Waarneembaar (Perceivable)
Tekstalternatieven voor afbeeldingen (alt-teksten)
Ondertiteling of transcriptie bij videoās
Goed kleurcontrast (minimaal 4.5:1 voor tekst)
Tekst kan worden vergroot zonder verlies van functionaliteit
Bedienbaar (Operable)
Toegankelijk via toetsenbord (zonder muis)
Duidelijke focus-indicator bij navigatie
Genoeg tijd voor interacties (bijv. formulieren)
Vermijd flikkerende content (geen epilepsiegevaar)
Begrijpelijk (Understandable)
Duidelijke, eenvoudige taal
Consistente navigatie
Formulieren met labels en foutmeldingen
Voorspelbaar gedrag van elementen (geen verrassende acties)
Robuust (Robust)
Correcte HTML-structuur (semantiek)
Compatibel met screenreaders en andere ondersteunende technologieƫn
Gebruik van ARIA-labels waar nodig
EAA-specifieke aanvullingen
Toegankelijkheid van PDFās en documenten
Alle essentiƫle documenten moeten digitaal toegankelijk zijn.Apps en software
Mobiele apps en software moeten ook WCAG 2.1 AA volgen.Gebruiksvriendelijke betaal- en bestelsystemen
Kassaās, online betaalsystemen en ticketdiensten moeten ook toegankelijk zijn.Beheer van klantcommunicatie
Klantenservice moet bereikbaar zijn via toegankelijke kanalen (bijv. tekst, spraak of video).Toegankelijkheidsverklaring
Een actuele verklaring op de website over de toegankelijkheidsstatus en geplande verbeteringen.
EAA checklist
Controleer of je aan onderstaande punten voldoet. En ben je hier nog nooit bewust mee bezig geweest, dan kunnen we je nu al zeggen dat je niet voldoet š!
ā 01 Alternatieve content (beeld en media)
Beschrijf afbeeldingen met duidelijke altāteksten (inclusief complexe visuals, grafieken).
Voorzie videoās van ondertitels, audioābeschrijvingen en zo nodig transcripts.
Bied transcripts voor audioācontent.
ā 02 Toegankelijkheid van interactieve elementen
Zorg dat alles kan werken met toetsenbord (geen muisāalleen afhankelijkheid).
Laat een focusāindicator zien (duidelijk zichtbare rand bij tabānavigatie).
Bied een āskip to contentā link om skipnavigatie te ondersteunen.
Gebruik WAIāARIA (Web Accessibility Initiative ā Accessible Rich Internet Applications) voor dynamische componenten zodat schermlezers de elementen herkennen. WAI-ARIA voegt extra informatie toe aan HTML-elementen, zodat gebruikers met bijvoorbeeld een screenreader beter begrijpen wat er op de pagina gebeurt.
ā 03 Kleur en contrast
Tekst moet een contrastratio hebben van ten minste 4.5:1 (normale tekst) en 3:1 (grote tekst).
Vermijd kleur als enige informatiebron (voeg symbolen of tekstuele uitleg toe).
ā 04 Formulieren en invoerhulp
Formuliervelden moeten altijd een label hebben (voor screenreaders).
Gebruik fieldset en legend bij groepen velden (zoals bij keuzerondjes).
Geef heldere foutmeldingen en instructies bij onjuiste invoer.
Zorg voor een logische tabāvolgorde.
ā 05 Timing, beweging & voorspelbaarheid
Vermijdt content die flasht of knippert (meer dan 3Ć per seconde), dat kan epilepsie triggeren.
Bied pauze/stopāknoppen voor bewegende content.
Geef waarschuwing bij timeāout van formulieren en laat gebruiker verlengen.
Maak de site voorspelbaar en consistent qua navigatie- en interfaceāelementen.
ā 06 Structuur & begrijpelijkheid
Gebruik semantische HTML: correcte headingāhiĆ«rarchie (H1āH6), lijsten, paragrafen.
Schrijf in duidelijke taal (B1āniveau), met korte alineaās.
Zorg dat links en knoppen beschrijvend zijn: vermijd āklik hierā.
Definieer de taal van de pagina en eventuele tekstdelen (langāattribuut).
ā 07 Feedbackmechanismen & verklaring
Bied een snelle manier om toegankelijkheidsproblemen te melden.(feedbackformulier of eāmail).
Publiceer een duidelijke toegankelijkheidsverklaring waarin staat wat wel/niet toegankelijk is en hoe je blijft verbeteren.
ā 08 Compatibiliteit & monitoring
Test of je site werkt met schermlezers (NVDA, VoiceOver), mobiele en desktop keyboards.
Houd automatische monitoring (tooling) Ʃn periodieke audits bij van toegankelijkheid.
Zorg dat ook externe partners (bv. externe/embedded widgets) eraan voldoen.
Hulp nodig of heb je vragen?
š Start een chat (rechtsonder) of neem contact op via e-mail of telefoon.
Vindwoorden: eaa check, eaa checker, webtoegankelijkheid platform, toegankelijkheid verbeteren website, wcag 2.1 aa naleven, wcag 2.2 aa naleven, wcag 2.3 aa naleven, digitale inclusie, toegankelijkheid website mkb, webtoegankelijkheid audit, toegankelijkheidsverklaring opstellen, eaa wetgeving 2025, juridische dekking toegankelijkheid, toegankelijkheidscontrole, ai voor toegankelijkheid, toegankelijkheidstool website, visuele toolbar website, toegankelijkheidsproblemen oplossen, toegankelijkheid site scan