Alle collecties
Online marketing tips
Seizoenstips
10 praktische tips: sta goed online tijdens de feestdagen in 2024
10 praktische tips: sta goed online tijdens de feestdagen in 2024

De must-do's voor je website of webshop en voor je online aanwezigheid tijdens de feestdagen (kerst, oud & nieuw)! 🎄🎅✨

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Terwijl de ene onderneming het merendeel van haar jaaromzet binnenhaalt, sluit de andere onderneming haar deuren tijdens de feestdagen. Maar één ding hebben we allemaal gemeen: tijdens de feestdagen denken we graag aan de mensen om ons heen. Daarom denken wij aan jou als trouwe klant: we geven je praktische tips om tijdens de feestdagen goed online te staan én 1 van die tips (jij kiest hieronder) passen we voor je toe als 🎁 cadeau ongeacht je servicepakket of aantal resterende service-uren.

Waarom moet ik tijdens de feestdagen goed online staan?

Tijdens de feestdagen ziet jouw onderneming er hoogstwaarschijnlijk anders uit dan normaal. Veel bedrijven zijn bijvoorbeeld gesloten op eerste en tweede kerstdag. Het is van groot belang dat jouw klanten op de hoogte zijn van deze wijzigingen om te voorkomen dat ze voor een gesloten deur staan of tevergeefs proberen te bellen. Bovendien kun je tijdens deze periode extra omzet genereren door een speciale feestdagenactie aan te bieden. Last but not least, onderscheid je online door je website of webshop te voorzien van een feestelijke sfeer met leuke animaties, video's en vallende sneeuwvlokken!

Wat kan ik doen om tijdens de feestdagen goed online te staan?

01. Aangepaste openingstijden op je website/shop plaatsen:

Het toevoegen en bijwerken van openingstijden op je website is cruciaal om je klanten goed geïnformeerd te houden. Zo voorkom je dat ze voor een gesloten deur staan of naar een nummer bellen waar niemand opneemt. Deze informatie is vooral belangrijk tijdens de feestdagen, wanneer afwijkende openingstijden vaak voorkomen. Zorg ervoor dat je klanten altijd de juiste informatie hebben!

Pop-up

02. Aangepaste openingstijden instellen op Google Mijn Bedrijf:

Vergeet niet alleen je openingstijden op de website bij te werken, maar zorg er ook voor dat je ze update op Google Mijn Bedrijf. Op die manier kunnen (be)zoekers direct zien of je geopend bent als je zoeken in Google, of naar je navigeren of vragen "Hey Google, is GraagGoedOnline.nl geopend met oudejaarsdag?".

Google Mijn Bedrijf openingstijden

03. Laat het sneeuwen op je website/shop:

Speciale effecten voegen niet alleen een leuke touch toe, maar zorgen er ook voor dat je net iets meer opvalt! Denk bijvoorbeeld aan het laten sneeuwen op je website tijdens de kerstperiode. Het is een leuke manier om een feestelijke sfeer te creëren en de aandacht van bezoekers te trekken.

Sneeuw op je website of webshop

04. Versier je logo, bijvoorbeeld met een kerstmuts:

Met een aangepast logo val je extra op tijdens de feestdagen! Op social media maar ook met je site of shop. En plaats je jouw logo op een slimme manier dan is het terugzetten na de feestdagen ook een fluitje van een cent!

Een aangepast logo geeft je extra opvallendheid tijdens de feestdagen, niet alleen op social media maar ook op je website of webshop. Door je logo op een slimme manier te plaatsen, wordt het terugzetten naar de oorspronkelijke staat na de feestdagen bovendien een eenvoudige klus!

Versier je logo, bijvoorbeeld met een Kerstmuts

05. Een kerst- / feestdagenaanbieding pop-up op je website/shop plaatsen:

Met een pop-upmelding ben je er zeker van dat je boodschap door elke bezoeker van je website of webshop wordt opgemerkt. Zorg er wel voor dat je direct de aandacht van de bezoeker grijpt, want anders is het kruisje helaas snel aangeklikt!​

Aanbieding pop-up

06. Een kerst- / feestdagen animatie op je website/shop plaatsen:

Een Lottie-animatie maakt van je website of webshop een echte eyecatcher, vergelijkbaar met de bewegende lampjes die iedereen ophangt tijdens kerst!

Kerstdagen animatie

07. Een kerst- / feestdagen video op je website/shop plaatsen:

Wat is er nu leuker dan een zelfgemaakte videoboodschap? Het is een spontane en persoonlijke manier om je klanten fijne feestdagen te wensen! Hieronder vind je bijvoorbeeld onze video van 2019. Je kunt ook kiezen voor een bestaande video op YouTube of Vimeo, of je eigen videobestand (maximaal 200 MB) toevoegen, of het nu gaat om jezelf, je product, vuurwerk of een stockvideo.

08. Een countdown widget tot kerst of oud & nieuw plaatsen op je website/shop:

Een countdown-widget toont een specifieke tijd die elke seconde aftelt. Dit geeft je bezoeker een extra stimulans, vooral als je een actie hebt lopen tot kerst of oud & nieuw. Klanten kunnen precies zien hoe lang ze nog hebben om van de actie te profiteren! Maar het is ook gewoon een leuke toevoeging voor op je website, bijvoorbeeld om af te tellen naar het nieuwe jaar.

Countdown widget

09. Maak een dynamische QR-code die je kan linken aan een feestdagen actie en ieder jaar kunt hergebruiken:

Genereer een QR-code die verwijst naar bijvoorbeeld een aanbiedingspagina of je sociale mediaplatforms. Plaats deze QR-code op diverse locaties, zoals flyers of folders. Deze dynamische link is herbruikbaar, waardoor je deze altijd kunt aanpassen en opnieuw kunt gebruiken voor verschillende doeleinden.

10. Stuur een nieuwsbrief met de aangepaste openingstijden en een kerst / nieuwjaarsgroet naar jouw klanten, en deel deze vervolgens op je social media kanalen:

Een nieuwsbrief is een effectieve manier om alle feestelijke wijzigingen aan je klanten door te geven. Denk hierbij aan aangepaste openingstijden, speciale acties, een warme kerstwens en een nieuwjaarsgroet. Bovendien kun je de essentie van dit bericht in een beknopte vorm delen op sociale media, zodat het voor iedereen zichtbaar is.

Was dit een antwoord op uw vraag?