Alle collecties
Online marketing tips
Seizoenstips
Optimaliseer je website of webshop voor Black Friday en Cyber Monday!
Optimaliseer je website of webshop voor Black Friday en Cyber Monday!

Zorg ervoor dat je website of webshop optimaal is voorbereid op Black Friday en Cyber Monday, en dat je online aanwezigheid in topvorm is!

Rik Smeets avatar
Geschreven door Rik Smeets
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wat zijn Black Friday, Cyber Monday en Cyber Week?

Black Friday is de laatste jaren steeds meer een begrip geworden als de dag waarop veel winkels enorme kortingen geven en speciale aanbiedingen doen. Maar waarom eigenlijk?

Waarom meedoen met Black Friday als ondernemer?

Consumenten en zelfs bedrijven verwachten tegenwoordig van bijna iedere onderneming wel een speciale actie rond Black Friday en veel consumenten wachten zelfs tot deze aanbiedingen opduiken voordat ze hun Sinterklaas aankopen doen.

Tips voor het aanbieden van kortingen en doen van aanbiedingen:

Let er vooral op dat de kortingen die je aanbiedt, jou niet financieel schaden als ondernemer, want uiteindelijk moet ook jij je boterham verdienen.

  • Zorg voor duidelijke voorwaarden, zoals voor wie de korting geldt, tot wanneer deze geldig is, hoeveel korting er wordt gegeven, enzovoort.

  • Wees bekend met je kosten, marges en maak een realistische prognose!

  • Kies het type korting dat het beste bij je doel past, bijvoorbeeld: 'Gratis extra product', 'Tot de volgende aankoop', 'Ondernemersvoordeel' (stimuleert snelle beslissingen), 'In ruil voor een wederdienst', 'Bij grote afname', 'Eerste jaar gratis', 'Geen opstartkosten', 'Leer je klant kennen' (bijvoorbeeld met een voucher) korting.
    ...waarvan er enkele kortingen nu populair zijn tijdens de Cyber Week, je herkent ze vast wel.

  • Denk na over je korte- en langetermijndoelen:

    • Meer bezoekers naar je fysieke of online winkel trekken die je kunt verleiden tot extra aankopen (bijvoorbeeld kassadeals of 'anderen kochten' waarop minder of geen korting wordt gegeven).

    • Vergroting van je naamsbekendheid (branding).

    • Toename van de omzet op korte termijn (waarschijnlijk met lagere marges).

    • Genereren van terugkerende omzet op lange termijn door nu aanzienlijke kortingen aan te bieden.

Hoe maak je jouw site of shop Black Friday en Cyber Monday ready?

Er zijn verschillende manieren om je bezoekers op de hoogte te stellen van jouw Black Friday of Cyber Monday aanbiedingen:

01. Maak een speciale (landings)pagina

Wanneer je een aanbieding doet is het goed om te linken naar een speciale pagina, een zogenaamde landingspagina die precies inspeelt op jouw actie!

  1. Log in op mijn.graaggoedonline.nl en klik bij je website of webshop op "Bewerken".

  2. Druk in de linker balk op "Pagina's".

  3. Maak een nieuwe pagina aan en kies een "landingspagina".

  4. Alle belangrijke inhoud staat er al en je hoeft alleen de bestaande content te vervangen!

02. Zorg voor een perfecte prijspagina

Het creëren van een prijspagina kan een complexe taak zijn, maar gelukkig hebben we 15 waardevolle tips om je te helpen bezoekers op jouw prijspagina te overtuigen om daadwerkelijk een aankoop te doen. Hoe je dit kan doen lees je in het artikel: 15 tips om je prijspagina te verbeteren!

03. Maak een opvallende melding: bijv. een pop-up of een meldingsbalk

Hoe je dit doet lees je in deze artikelen:

04. Plaats een countdown widget

Met een countdown widget tel je af naar een bepaalde tijd. Hiermee kun je laten zien hoelang je acties nog lopen of juist wanneer je acties beginnen. Hoe je dit doet lees je in het artikel: Countdown widget toevoegen aan je website of webshop.

05. Laat de originele prijs zien op de product pagina van je webshop

Je kan de originele prijs van het product doorgestreept laten zien.

  1. Log in op mijn.graaggoedonline.nl en klik bij je website of webshop op "Bewerken".

  2. Ga in het winkelbeheer naar "Catalogus" en klik een product aan.

  3. Klik op het pijltje naast het tekstvak waarin de prijs van het product vermeld staat.

  4. Er verschijnt dan een nieuw tekstvak onder het bestaande tekstvak. Hier vul je de oude prijs in en de nieuwe prijs vul je in het bovenste tekstvak in.

06. Plaats je webshop artikelen op Instagram en Facebook

Hoe je dit kan doen lees je in het artikel: Je webshop artikelen op Facebook en Instagram plaatsen.

Vragen?

Wanneer je bovenstaande stappen hebt gevolgd ben jij klaar voor actie! Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op door rechtsonder een chat te starten en wij helpen je graag.

Was dit een antwoord op uw vraag?