Alle collecties
Online marketing tips
Bezoekers naar je website/webshop krijgen
Je webshop artikelen op Facebook en Instagram plaatsen
Je webshop artikelen op Facebook en Instagram plaatsen

Wil je​ jouw afzetmarkt vergoten en je doelgroep bereiken? Hier lees je hoe je jouw webshop artikelen op Facebook en Instagram aanbiedt.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom je webshop artikelen op Facebook en Instagram

Omdat je afzetmarkt ENORM vergroot en omdat je doelgroep zich hier bevindt.

Hoe werkt winkelen op Instagram?

Winkelen op Instagram maakt het voor e-commerce-merken mogelijk om foto's op Instagram te taggen met producten uit je Facebook-winkelcatalogus. Door op die gelabelde producten te tikken, krijgen volgers meer informatie, waaronder productdetails, prijzen en een directe link naar je winkel waar ze hun aankoop kunnen voltooien.

Tip: Nu test Instagram ook Winkelen in Stories. Als je je in een van de ondersteunde landen bevindt en je bedrijf aan deze vereisten voldoet, is Shopping in Stories mogelijk nog niet voor je beschikbaar, maar wordt geleidelijk aan voor je uitgerold.

Wanneer iemand op een tag in je bericht tikt, ziet deze de volgende informatie over het product:

  • Een afbeelding van het product uit je bericht.

  • Een beschrijving van het product.

  • Een productprijs.

  • Een koppeling die ze rechtstreeks naar je website brengt, waar ze het product kunnen kopen.

  • Je kunt berichten labelen met maximaal 5 producten per afbeelding of maximaal 20 producten per carrousel.

Na het publiceren van 9 winkelposten krijgen bedrijven ook een persistente winkel-tab op hun Instagram-bedrijfsprofiel. Hiermee kunnen klanten tikken en alle producten in een bericht bekijken.

Hoe wordt je goedgekeurd voor shoppen op Instagram?

Er zijn een paar eisen waaraan je moet voldoen om aan de slag te kunnen gaan met Shoppen op Instagram:

  • Je bedrijf moet zich in een van deze 44 landen bevinden.

  • Je bedrijf moet de koopovereenkomsten volgen.

  • Je bedrijf moet een bedrijfsprofiel zijn.

  • Je bedrijf moet vooral fysieke goederen verkopen die voldoen aan het handelsbeleid van Facebook.

  • Je Instagram app moet de nieuwste versie zijn die beschikbaar is in je land.

  • Je bedrijfsprofiel moet verbonden zijn met een Facebook-catalogus.

Stap 1. Een Facebook verkoopkanaal instellen

Facebook maakt een mobielvriendelijk winkelgedeelte op jou bedrijfspagina wanneer je je GGO (GraagGoedOnline.nl) online winkel verbindt. In de Shop-sectie worden jou producten weergegeven met responsieve opmaak in de app voor desktops, mobiele apparaten en Facebook.

Om te beginnen met het verkopen van je producten op Facebook moet je ervoor zorgen dat je: 

Als je dit gedaan hebt ga je je winkel aan Facebook verbinden in het systeem (mijn.graaggoedonline.nl).

Je winkel verbinden met Facebook

Opmerking: als je al een actieve winkelsectie op je Facebook-pagina hebt, zullen onderstaande handelingen de bestaande producten overschrijven.

1) Ga naar Website beherenVerkoop kanalenVerkopen op FacebookVerbind Facebook Pagina:

2) Log in met je Facebook account.
3) Selecteer de Facebook-bedrijfspagina waar je je producten wilt verkopen en klik op Opslaan.

Opmerking: Je kunt je winkel alleen verbinden met één Facebook-bedrijfspagina. Meerdere accounts vereisen onafhankelijke Facebook-pagina's en omgekeerd - je hebt voor elke Facebook-pagina een afzonderlijk account nodig.

4) Accepteer de voorwaarden van Facebook Merchant Commerce.

5) Het systeem zal alle ingeschakelde producten vanuit je catalogus uploaden naar Facebook. De voortgang van het uploaden wordt op deze pagina weergegeven.

Na het uploaden worden de producten voor beoordeling naar Facebook gestuurd. Je kunt hun beoordeling controleren op het tabblad Wachten op beoordeling.

Richtlijnen voor het uploaden van producten

Het uploaden van producten naar je Facebook-winkel kan een ontmoedigende taak lijken. Gelukkig doet het systeem al het zware werk voor je. Hier zullen we je helpen bij het synchroniseren van je winkel naar Facebook.

  1. Het systeem zal alle ingeschakelde producten uit je catalogus uploaden. Om producten voor deze upload in te schakelen ga je naar Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop  Catalogus Producten.

Opmerking: producten die zijn toegewezen aan een uitgeschakelde categorie en niet zijn vermeld op de voorpagina van de winkel, worden niet naar de Facebook-winkel geüpload, zelfs als ze zijn ingeschakeld.

2) Ingeschakelde producten die op de voorpagina van de winkel worden vermeld, worden geüpload naar de sectie met aanbevolen producten op Facebook.
3) Ingeschakelde producten die zijn toegewezen aan de hoofdcategorie in je catalogus, worden geüpload naar de overeenkomstige verzameling op Facebook. Als je bijvoorbeeld twee hoofdcategorieën in je winkel hebt (T-shirts en Accessoires), heb je dezelfde twee collecties op Facebook.
4) Ingeschakelde producten die zijn toegewezen aan de subcategorie van het tweede niveau (inclusief de subcategorieën) worden gegroepeerd in een afzonderlijke verzameling op Facebook.

Opmerking: Je hebt bijvoorbeeld twee subcategorieën van het tweede niveau (kinder T-shirts en volwassen T-shirts) die behoren tot de hoofdcategorie die T-shirts wordt genoemd. Je hebt twee collecties in je Facebook-winkel: T-shirts / kinder T-shirts en T-shirts / volwassen T-shirts.
Als de subcategorie Kinderen T-shirts subcategorieën van kinderen heeft (bijvoorbeeld verschillende ontwerpen of stijlen), zullen de producten uit de onderliggende subcategorieën worden gegroepeerd onder dezelfde verzameling T-shirts / kindert-shirts op Facebook.

5) Productvariaties (bijvoorbeeld formaat en kleurvarianten) worden geüpload naar de Facebook Shop met bijbehorende selecties. Producten met een variatie die "elke keuze" leest, worden zonder variaties geüpload.

Je kunt de productvarianten beheren in het systeem Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop → Catalogus → Producten. Open het product in de bewerkmodus en ga naar het tabblad Opties.

6) Facebook staat maximaal 20 productafbeeldingen toe, dus het systeem uploadt de eerste 20 afbeeldingen uit je productgalerij.

Afrekenen op Facebook-winkel

Wanneer een klant een artikel selecteert om te kopen, zullen zij je online winkelafhandeling gebruiken om bestellingen te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat alle bestellingen worden verwerkt met behulp van jou voorkeur gateway.

Facebook winkel-bestellingen beheren

Bestellingen op Facebook zijn beschikbaar in je bestelgeschiedenis (Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop VerkopenOrders). We zullen je per e-mail of push-melding op de hoogte brengen van nieuwe bestellingen in de GGO mobiele app voor iOS of Android.

Tip: Raadpleeg de gids over bestellingen beheren voor meer informatie.

Stap 2. Verbind je Facebook-catalogus met je Instagram-profiel

  1. Ga naar je Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop  Alle verkoopkanalenVerkoop via Instagram en klik op Verbinden met Instagram.

2) Vervolgens moet je inloggen op je Instagram-account en dit koppelen aan je Facebook-profiel. Hier kun je ook je Instagram-account veranderen in een zakelijk profiel, als je dat nog niet gedaan hebt.

3) Als je klaar bent, wordt je account beoordeeld door Instagram. Je krijgt pas toegang tot de functie Shoppable posts nadat het account door Instagram is geverifieerd. Het beoordelingsproces kan volgens Instagram enkele uren tot een paar weken duren.

Opmerking: Wanneer je terugkeert naar de pagina Verkopen via Instagram in het systeem, merk je misschien dat de knop nog steeds Verbinden met Instagram aangeeft. Dit betekent niet dat je je Facebook-profiel en Instagram-account verkeerd hebt verbonden.

Als de knop Verbinden met Instagram gelijk blijft in het systeem, controleer dan of:

  • Je ziet je Instagram-accountgegevens op je Facebook-paginaInstellingenInstagram.

  • Je Instagram-profiel een bedrijfsprofiel is: je Business Type wordt direct weergegeven onder de naam van je account en E-mail, Richtingen of Belknoppen op je Instagram-profielpagina.

Wanneer je hebt bevestigd dat je Instagram-account correct is verbonden met je Facebook-pagina, wacht je tot Instagram je account goedkeurt voor de Shopping-functie.

Zodra je account is goedgekeurd, ontvang je een melding van Instagram dat je de product tag-functie in je Instagram-app kunt inschakelen.

Product tag-functie inschakelen in de Instagram-app

Als je account is goedgekeurd voor de producttagfunctie, kan je deze inschakelen in je Instagram-app:

1) Ga naar je profiel.
2) Tik op de melding Aan de slag boven aan je profiel.
3) Als je de waarschuwing niet ziet, ga je naar Instellingen.
4) Tik op Winkelen en doorgaan.
5) Selecteer een productcatalogus om verbinding te maken met je bedrijfsprofiel en tik op Gereed.

Opmerking: Als je Shopping niet kunt vinden onder Bedrijfsinstellingen in je Instagram-app, wordt je account waarschijnlijk nog beoordeeld of is deze niet goedgekeurd voor de product tag-functie. Zorg ervoor dat je aan alle vereisten voor toegang tot productlabels hebt voldaan en wacht nog even voor de goedkeuring.

Hoe tag ik producten in Instagram-berichten?

Nadat je de Shopping-functie hebt ingeschakeld in je Instagram-app, kun je je producten taggen in je berichten. Je kunt maximaal 5 producten taggen per afbeelding of 20 producten per een carrousel, zowel in nieuwe als bestaande berichten uit jou zakelijke Instagram-profiel.

Opmerking: Als je producten variaties zoals maten of kleuren hebben, telt Instagram elke productvariant (bijvoorbeeld elke maat of kleuroptie) als een afzonderlijk artikel. Daarom kan het totale aantal producten in de catalogus op Instagram het aantal producten in je Facebook-winkel te groot zijn.

Wanneer je een foto hebt geselecteerd voor het bericht, toegevoegde filters en bijschrift:

  • Tik op de producten in de foto die je wilt labelen.

  • Voer de namen in van de producten die je wilt labelen.

  • Selecteer ze zoals ze verschijnen in het zoekvak.

  • Tik op Gereed en deel je bericht.

Instagram controleert je productlabels om ervoor te zorgen dat deze voldoen aan het Instagram-handelsbeleid. Gewoonlijk duurt het beoordelingsproces slechts een paar seconden, maar soms heeft Instagram meer tijd nodig om het product in detail te controleren.

De tags die worden beoordeeld, zijn gemarkeerd als in behandeling. Ze zullen zichtbaar zijn voor de mensen die je bericht zien zodra ze zijn goedgekeurd door Instagram.

Tip: Wanneer je een product verwijdert uit de catalogus die je gebruikt met winkelen op Instagram of als een product niet op voorraad is, wordt de bijbehorende tag verwijderd uit alle berichten waarin deze was opgenomen. De product tag verschijnt niet meer wanneer het product wordt geleverd terug in voorraad.

Veel gestelde vragen

Waarom ontbreekt mijn Facebook-pagina in het keuze menu?

Als je Facebook-pagina ontbreekt in de vervolgkeuzelijst wanneer je op Verbinden met Facebook klikt, zorg dan dat:

  • je een beheerdersrol en hebt

  •  je hebt het systeem toestemming gegeven om deze pagina te beheren.

1) Om je beheerdersrol te controleren:

  • Open de Facebook-bedrijfspagina waar je jou winkel wilt toevoegen.

  • Navigeer naar Instellingen → Paginarollen:

  • Spring naar bestaande paginarollen.

  • Als je niet de beheerder van deze pagina bent, klik je om je pagina rol te bewerken.

2) Geef het systeem toestemming om deze pagina te beheren.

  • Open jou Facebook-profiel.

  • Ga naar InstellingenBedrijfsintegraties:

  • Klik op het systeem-pictogram.

  • Controleer of de ontbrekende pagina beschikbaar is onder Beheer jou pagina's:

  • Als de pagina er niet is, keer dan terug naar het vorige scherm en verwijder de systeem-integratie.

Sluit nu Facebook opnieuw aan in het Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop  Alle verkoopkanalen Verkopen met Facebook.

Hoe kan ik mijn producten updaten op Facebook?

Nadat je het systeem aan Facebook hebt toegevoegd, zorgen wij voor de productsynchronisatie. Dit is een geautomatiseerd proces dat tweemaal per dag door ons wordt beheerd om ervoor te zorgen dat je producten up-to-date blijven op Facebook.

Om je producten onmiddellijk bij te werken, kunt u ze handmatig opnieuw synchroniseren:

1) Ga naar Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop  Alle verkoopkanalen Verkopen met Facebook.

2) Klik op Producten synchroniseren:

3) Het systeem synchroniseert je winkel en ververst de productdetails.

Hoe verplaats ik het tabblad Winkel op mijn Facebook-pagina?

Om het tabblad Winkel in het Facebook-menu opnieuw in te delen:

1) Op je Facebook-bedrijfspagina.
2) Ga naar Instellingen → Pagina locatie bewerken in de rechterbovenhoek.
3) Versleep het tabblad Winkel naar waar je die wilt hebben in de lijst met andere tabs.

Ik wil de winkel weergeven op het tabblad Start van mijn Facebook-pagina. Hoe kan ik dat doen?

Het weergeven van het gedeelte Shop op het tabblad Start is algoritmisch aangestuurd door Facebook. Dit kan niet worden beheerd door gebruikers.

Het gedeelte Winkel kan worden weergegeven op het tabblad Start van de pagina's die geen andere activiteit hebben op het gebied van media of berichten. Op de pagina's met een hoog activiteitenniveau wordt Winkel misschien niet weergegeven op het tabblad Start. Facebook bepaalt dit ontwerp.

Het gedeelte Winkel kan op het tabblad Start alleen voor de beheerders van de pagina worden weergegeven, terwijl de bezoekers van de pagina alleen vanuit het zijmenu naar de winkel kunnen navigeren.

Hoe kan ik de artikelen van mijn Facebook-pagina verwijderen?

Als je wil stoppen met verkopen op Facebook, kan je de winkel loskoppelen en het tabblad Shop van uw Facebook-bedrijfspagina verwijderen.

Om de Shop-sectie van je Facebook-pagina te verwijderen:

  1. Ga naar Mijn.graaggoedonline.nl  → Webshop   → Alle verkoopkanalen → Verkopen op Facebook.

2) Klik op de vervolgkeuzelijst Status en klik op Verbinding verbreken:

1) Op je Facebook-bedrijfspagina.
2) Ga naar Instellingen → Pagina bewerken in de rechterbovenhoek.
3) Zoek het tabblad Winkel en klik op Instellingen.
4) Zet de schakelaar op uit om het tabblad te verbergen.

Was dit een antwoord op uw vraag?