Online aanwezigheid: meer bezoekers door te bloggen

We leggen je uit hoe je meer bezoekers naar je website of webshop kunt leiden door te bloggen.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom bloggen?

  • Met een blog kan je laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

  • Je website of webshop is actiever waardoor Google deze hoger laat terugkomen in de zoekresultaten.

  • 60% van alle bedrijven die bloggen, verkrijgen hierdoor meer klanten.

Wat is bloggen?

Bloggen is een stuk tekst (content) schrijven over een onderwerp dat belangrijk is voor je bedrijf of voor je klanten. Onze eigen #WednesdayWisdom en dit artikel zijn ook voorbeelden van blogs.
Wij hebben ervoor gekozen om in onze blogs online marketing tips en nieuwe functionaliteiten van ons cloud systeem te behandelen, maar een blog kan werkelijk over alles gaan. Ben je bijvoorbeeld een hovenier, dan kan je bloggen over welke bloemen het beste geplant kunnen worden in de huidige weersomstandigheden.

Hoe begin je met bloggen?

  1. Bedenk een onderwerp waarover je wilt gaan bloggen.
    Denk er wel aan dat het onderwerp moet aansluiten op je onderneming en dat de lezers van de blog ook iets met de informatie kunnen.

  2. Bedenk in welke taal of talen je wilt gaan bloggen.
    Wanneer je bijvoorbeeld veel klanten uit Duitsland of Frankrijk hebt is het zonde om in het Nederlands te bloggen wat dan misschien maar 30% van al je klanten begrijpen.

  3. Verzin een pakkende titel.
    De titel is ook erg belangrijk voor de SEO, deze wordt namelijk gebruikt om het onderwerp van de blog aan te geven. Wanneer je een pakkende titel hebt zullen mensen je blog ook eerder aanklikken en lezen.
    Een voorbeeld van wat je kan gebruiken in een titel is bijvoorbeeld een opsomming "10 tips om..." of gebruik een vraag bijvoorbeeld "Waarom..." of
    "Hoe ...". 

  4. Schrijf een korte en duidelijke inleiding waarin je aangeeft wat er in deze blog behandelt wordt.
    Hier kan de lezer dan beslissen of de blog interessant genoeg is om te lezen. Voorbeelden die je hier kan gebruiken zijn bijvoorbeeld "Ook altijd al willen weten hoe je....? In deze blog leggen we het stap voor stap uit" of "In deze blog geef ik 10 tips om...".

  5. Dan volgt de kern van je blog post.
    Hierin schrijf je alles wat je wilt overbrengen aan de lezer. Let hier vooral goed op het gebruik van lees tekens en begin een nieuwe alinea wanneer je bij een nieuw onderwerp aankomt. Dit zorgt ervoor dat de blog goed leesbaar blijft en de lezer zal dus minder snel afhaken.
    Let ook op je taalgebruik. Gebruik bijvoorbeeld geen woorden waarvan alleen mensen die werkzaam zijn in jouw vakgebied de betekenis kennen.
    De laatste tip die we willen meegeven over de kern is om niet overdreven vaak hetzelfde woord te gebruiken. Wanneer een woord erg belangrijk is voor je post en je wilt ook gevonden worden op dit woord, dan kan je het natuurlijk wel wat vaker voor laten komen maar ga dit niet overdrijven.

  6. Sluit je blog altijd af met een korte samenvatting van wat je hebt verteld of trek een eindconclusie.

  7. Plaats de blog op je website, sociale media en verstuur deze via een nieuwsbrief naar je klanten.
    Vraag na een aantal dagen ook aan klanten wat ze van je blog vinden en waarover ze graag meer willen weten. Deze feedback kan je dan weer gebruiken om je blog te verbeteren.

In dit artikel geven wij slechts enkele tips voor het maken van een goede blog post, maar er zijn natuurlijk nog veel meer handigheden en tips te vinden. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen dan kan je altijd contact opnemen door rechtsonder op deze pagina een chat te openen.

Wil je leren hoe je een blog toevoegt aan je website of webshop? Lees dan dit artikel 

Was dit een antwoord op uw vraag?