Alle collecties
Online marketing tips
Klanten laten terugkeren naar je site/shop
Klanten boeien, behouden en laten terugkeren met een nieuwsbrief
Klanten boeien, behouden en laten terugkeren met een nieuwsbrief

We leggen je uit hoe je klanten kunt behouden door midden van een nieuwsbrief.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom een nieuwsbrief?

  • Je creëert toegevoegde waarde voor je klanten door tips en andere informatie te delen.

  • Je kunt producten, acties en campagnes aankaarten.

  • Klanten die al een tijdje niks meer bij je hebben gekocht zien je naam weer voorbij komen.

  • Je kunt je kennis delen en jezelf zo positioneren al expert.

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een bericht dat via mail naar je klanten of naar volgers van je nieuwsbrief wordt verstuurd. In dit bericht kan je bijvoorbeeld tips geven over onderwerpen in jouw branche of speciale kortingen aankaarten.

Een nieuwsbrief kan ook worden gecombineerd met een blog. In de nieuwsbrief geef je dan bijvoorbeeld een korte samenvatting van de blogpost met een link naar deze blogpost. Hoe je een blog schrijft lees je in het artikel Online aanwezigheid: meer bezoekers door te bloggen.

Wat kost het om een nieuwsbrief systeem in te richten?

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief?

  1. Bepaal het doel van de nieuwsbrief.
    Het is erg belangrijk om van te voren te weten wat het doel is van de nieuwsbrief. Wil je de lezer informeren, instrueren of overtuigen? Hierop stem je de hele nieuwsbrief af.

  2. Bepaal de doelgroep.
    Nadat je het doel hebt bepaald moet je gaan kijken voor wie je de nieuwsbrief schrijft. Hierbij kan je kijken naar de leeftijd en het geslacht maar je kunt de doelgroep ook opdelen in klanten, medewerkers of leveranciers. Je moet ook je taalgebruik aanpassen naar je doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld voor klanten schrijft moet je geen moeilijke vaktermen gaan gebruiken.

  3. Bepaal waar de nieuwsbrief over gaat.
    Het is erg belangrijk om een interessant onderwerp in je nieuwsbrief op te nemen. Een nieuw product of een uitverkoop actie zijn voorbeelden van goede onderwerpen. Zoiets als bijvoorbeeld aangepaste openingstijden is meer iets voor een sociale media post en dus niet iets om een hele nieuwsbrief aan te besteden.

  4. Geef de nieuwsbrief een duidelijk onderwerp.
    Het onderwerp van de mail mag niet te lang zijn, omdat deze na ongeveer 40 tekens wordt afgebroken waardoor het niet meer duidelijk kan zijn waar de nieuwsbrief over gaat. Houdt het onderwerp dus zo kort en duidelijk mogelijk. Het onderwerp kan ook gebruikt worden om de lezer nieuwsgierig te maken door bijvoorbeeld een korte vraag te stellen.

  5. Schrijf een interessante inleiding.
    De inleiding moet de lezer aansporen om verder te lezen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een actueel voorbeeld te noemen, een leuke anekdote te vertellen of een interessant aanbod aan te bieden.

  6. Schrijf de boodschap die je over wil brengen.
    Nu vertel je wat je wilt delen met je klanten. Zorg ervoor dat dit duidelijk leesbaar is. Gebruik dus korte zinnen en begin regelmatig een nieuwe alinea. Maak ook gebruikt van tussenkopjes waarin je aangeeft waar het stukje tekst over gaat. De tekst moet ook goed aansluiten bij het doel wat je bij stap 1 hebt bepaald. 

  7. Schrijf een leuke afsluiter.
    In het slot kan je nogmaals herhalen wat de lezer kan bereiken door de actie in de nieuwsbrief uit te voeren. Je kunt hier ook aangeven wat er in de volgende nieuwsbrief behandelt gaat worden en je kunt aangeven dat de nieuwsbrief gedeeld mag worden met vrienden en kennissen van de lezer. Zo vergroot je het bereik van de nieuwsbrief.

  8. Zorg voor een optie om je uit te schrijven voor de nieuwsbrief.
    Sommige klanten zitten niet te wachten op nog meer mailtjes en deze ontvangen je nieuwsbrief dus liever niet. Geef deze klanten dan ook de optie om zich uit te schrijven om ontevreden klanten te voorkomen,

  9. Controleer de nieuwsbrief.
    Lees de nieuwsbrief een keer kritisch door en check op spelfouten en raar lopende zinnen. Je kunt ook nog vragen of een collega er een keer naar wil kijken.

  10. Verstuur de nieuwsbrief.
    Hoe je dit doet lees je in het artikel....

  11. Verzamel feedback van je lezers en pas je nieuwsbrief hierop aan.
    Via de verschillende nieuwsbrief programma's krijg je verschillende statistieken te zien, bijvoorbeeld hoeveel mensen er op je nieuwsbrief hebben geklikt. Je kunt je lezers ook persoonlijk vragen wat ze van je nieuwsbrief vinden en deze feedback gebruiken.

In dit artikel geven wij slechts enkele tips over het schrijven van een nieuwsbrief, maar er zijn natuurlijk nog veel meer handigheden te vinden en te bedenken. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Dan kan je altijd contact opnemen door rechtsonder een chat te starten.

Was dit een antwoord op uw vraag?