Alle collecties
Online veiligheid
Hoe herken ik een nepmail of neptelefoontje?
Hoe herken ik een nepmail of neptelefoontje?

In dit artikel leggen we je uit hoe je nepmail of neptelefoontjes kunt herkennen. En phishing kunt voorkomen.

Rik Smeets avatar
Geschreven door Rik Smeets
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Vaak zijn nepmails zo overtuigend dat talloze mensen ten prooi vallen aan phishing. Bovendien kunnen oplichters je telefonisch benaderen en zich voordoen als vertegenwoordigers van gerenommeerde organisaties zoals je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider, software- of computerfabrikant, of zelfs een loterij. Op deze manier proberen ze je persoonlijke gegevens te achterhalen.

Wat is phishing

Phishing, het vissen naar informatie via e-mail, is een tactiek die vaak door criminelen wordt toegepast. Zowel via e-mail als telefonisch kunnen oplichters zich voordoen als betrouwbare instanties zoals banken of creditcardmaatschappijen, met verzoeken om bijvoorbeeld inloggegevens, creditcardinformatie, pincode, of andere persoonlijke gegevens.

Het is van essentieel belang om te weten dat legitieme organisaties zoals banken, creditcardmaatschappijen, internetproviders, of andere entiteiten nooit per e-mail of telefoon zullen vragen om je inlogcodes of wachtwoorden door te geven. Als je toch een dergelijk verzoek ontvangt, moet je hier niet op ingaan en niet op een link klikken in een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een vertrouwde bron. Deze e-mails kunnen er bedrieglijk echt uitzien, zelfs met het logo van de organisatie.

Hieronder leggen we je kort uit hoe je nepmails en neptelefoontjes kunt herkennen.

Nepmails:

  1. Vaag of onduidelijk e-mailadres:

    Een nepmail kan een ogenschijnlijk normale afzender hebben, zoals de naam van een webwinkel of je bank onderaan de tekst, maar vaak is het e-mailadres van de afzender onduidelijk of afgeleid van de echte bedrijfsnaam. Controleer daarom altijd het e-mailadres van de afzender.

  2. Algemene aanhef:

    Als je wordt aangesproken met algemene termen zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', wees dan alert. Normaal gesproken zou een echt bericht van het bedrijf je achternaam bevatten in de aanhef en alleen 'heer' of 'mevrouw', niet beide.

  3. Verzoek om persoonlijke gegevens:

    Nepmails bevatten vaak verzoeken om op een link te klikken om je persoonsgegevens te 'controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Ook kun je worden gevraagd om in te loggen alsof je internetbankiert. Doe dit nooit, omdat criminelen je naar een valse website kunnen leiden om je persoonlijke gegevens te stelen. Legitieme organisaties zullen nooit via e-mail om persoonsgegevens vragen. Je kunt altijd het bedrijf of de instantie bellen om de authenticiteit van de e-mail te controleren, maar gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

  4. Taalgebruik en vormgeving:

    Nepmails bevatten steeds minder taal- en spelfouten en de gebruikte logo's en foto's worden steeds professioneler. Let desondanks goed op eventuele onregelmatigheden. Je kunt ook een eerdere mail van het bedrijf of de instantie ter vergelijking raadplegen.

  5. Klikken op linkjes of bijlagen:

    Criminelen hopen dat je op de links in de e-mail klikt of bijlagen opent, zodat ze schadelijke software op je computer kunnen installeren. Een bijlage zoals een zip-bestand met facturen of aanmaningen is altijd verdacht, omdat bedrijven deze nooit op die manier versturen. Als je toch een bestand verwacht, neem dan contact op met de afzender om te verifiëren hoe zij het precies hebben verzonden, maar gebruik nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

Je kunt de online tool checkjelinkje.nl gebruiken om te controleren waar je terechtkomt als je op een verkorte of gewone link klikt en of de website waarschijnlijk veilig is. De browserextensie van Checkjelinkje blokkeert automatisch websites waarvan is vastgesteld dat ze phishing bevatten.

Nep-telefoontjes:

  1. Verzoek om persoonlijke gegevens:

    Als iemand zich aan de telefoon voordoet als een medewerker van je bank of een ander bedrijf en vraagt om je rekeningnummer en inloggegevens, hang dan direct op. Zoek het telefoonnummer van het bedrijf op (niet het nummer dat de beller je heeft gegeven) en controleer of ze je echt hebben gebeld.

  2. Toegang tot apparaten:

    Als je wordt gebeld door de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van je apparaat en ze vragen om op afstand toegang te krijgen tot je apparaten om problemen op te lossen, ga hier dan niet op in. Verbreek de verbinding en controleer bij het betreffende bedrijf of ze daadwerkelijk contact met je hebben opgenomen.

Mocht je een verdacht telefoongesprek of mailtje hebben ontvangen en twijfel je na het lezen van dit artikel nog? Neem dan contact met ons op via telefoon, e-mail of de chat rechtsonder.

Vermijd ook andere vormen van fraude

Doorlopend ontvangen wij meldingen over online oplichters. Ze willen je iets laten betalen dat je helemaal niet afneemt/gebruikt bij de betreffende partij (spookfactuur) of ze willen je iets verkopen dat je niet nodig hebt én wat bij ons goedkoper is (domeinnaamfraude).

Zorg dat je hier ook goed op voorbereid bent door onze artikelen hierover te lezen.

Vindwoorden: phishing, fraude, oplichting, scam, nepmails, neptelefoontje, cybercriminaliteit, oplichting, gebeld over domeinnaam, gemaild over domeinnaam, domeinnaam oplichting, gebeld over persoonsgegevens, gemaild over persoonsgegevens, online veiligheidstips, veiligheid online

Was dit een antwoord op uw vraag?