Alle collecties
Het website systeem
Personalisatie
Website personalisatie: algemene uitleg
Website personalisatie: algemene uitleg

We leggen uit waarom website personalisatie belangrijk is voor je website.

Rik Smeets avatar
Geschreven door Rik Smeets
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Algemene uitleg

Waarom je website personaliseren?

Personalisatie helpt je om jouw doelen te bereiken zoals meer social volgers, meer verkopen met speciale aanbiedingen, meer meer leads of je klanten optimaal informeren over een verandering binnen je bedrijf (zoals een verhuizing of gewijzigde openingstijden). 

Wat is een website personalisatie?

Website personalisatie is een functionaliteit waarmee je op basis van een zogenaamde "trigger" een automatische "actie" kunt laten plaatsvinden. Zo kun je bijvoorbeeld een pop-up melding (= actie) weergeven zodra een website bezoeker voor de 2e keer op je website terugkeert (= de trigger) of jaarlijks tijdens de hele maand december (= trigger) een aanbieding tonen in meldingsbalk (= actie) zonder dat jij deze weer handmatig aan dient te zetten. 

Het aanmaken van een personalisatie regel

Video uitleg:

Tekst uitleg:
Om een regel aan te maken navigeer je in de site bewerker bij de linkerbalk naar "Personaliseren".

Vervolgens druk je op "Nieuwe regel".

Daarna kan je verschillende opties selecteren, waaronder zelf bouwen. Er zijn ook bestaande regels.

Als je op "Regel bouwen" klikt kom je op de volgende pagina waar je verschillende "triggers" hebt om uit te kiezen

Triggers

Apparaat:

Bij de "trigger" apparaat kan je selecteren op welk apparaat de regel wordt gebruikt en wat er wordt toegepast. Hierbij kan je uit desktop, tablet en mobiel kiezen of alle apparaten (je kan meerdere apparaten kiezen, bijv. desktop en tablet). Je kan ook meerdere triggers selecteren!

Locatie:

Hierbij kan je een trigger maken voor een bepaalde stad, regio of land die dan getoond wordt als de bezoeker in de omgeving zich bevindt.

Tijd:

Hierbij kan je een bepaalde tijd selecteren wanneer de "trigger" wordt geactiveerd, bijv. na 20:00 krijg je een extra product met korting.

Bezoeken:

Bij deze trigger kan je instellen dat de bezoeker bij de eerste keer iets laat zien of als de bezoeker voor de 2de, 3de, etc. de site bezoekt.

Campagne-url:

Bij de laatste trigger kan je aan de URL parameters meegeven en bijvoorbeeld een campagne mee starten die per sessie, na een x aantal dagen of bij geen cookies toegepast wordt.

Als je eenmaal een trigger hebt geselecteerd en ingevuld hebt kun je bepalen wat de actie gaat worden.

Acties

Nieuwe rij:

Hier kan je een nieuwe rij toevoegen.

Meldingsbalk:

Hier krijgt de bezoeker een melding.

Pop-up:

Hier krijgt de bezoeker een pop-up.

Javascript:

Hier kan je een eigen JavaScript toevoegen.

Speciaal effect:

Hier kan je een speciaal effect toevoegen aan de site, zoals sneeuwvlokken, vuurwerk of vallende bladeren.

Meer personalisatie artikelen

Dit artikel maakt deel uit van een reeks van 7 artikelen over personalisatie waardoor je meer bezoekers en verkopen krijgt door het opmaken van je website of webshop voor speciale evenementen.

Was dit een antwoord op uw vraag?