Alle collecties
Online marketing tips
Bezoekers naar je website/webshop krijgen
7 gouden tips die je vindbaarheid in Google verbeteren
7 gouden tips die je vindbaarheid in Google verbeteren

We leggen je uit hoe je jouw vindbaarheid in Google kunt verbeteren ZONDER nieuwe content toe te voegen.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Scoren je pagina’s niet zoals je zou willen in zoekmachines zoals Google en loop je hierdoor bezoekers en daarmee potentiële klanten mis? Laten we dat oplossen!

We geven je graag 7 gouden tips die je vindbaarheid in Google verbeteren ZONDER compleet nieuwe content te moeten schrijven:

Waarom vindbaarheid in Google verbeteren oftewel SEO?

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is een traject voor de lange termijn en kost heel wat tijd en energie. Vooral het schrijven van goede content is erg tijdrovend. Met een uitgestippelde strategie is het mogelijk om je website zo goed te laten presteren dat je heel wat verkeer naar je website kan trekken. Het belangrijkste om resultaat te halen uit je SEO is doorzettingsvermogen en vooral GEDULD. Wanneer je genoeg aandacht en tijd besteed aan de SEO van jouw website of webshop zul je merken dat je steeds meer bezoekers en daarmee ook potentiële klanten krijgt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en bepaalt hoe hoog jouw website of webshop terugkomt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Content is een belangrijk onderdeel van SEO. Toch zijn er ook wat tactieken die het je makkelijk maken om beter vindbaar te worden en waar je niet oneindig veel content voor hoeft te schrijven. Deze hebben we even voor je op een rijtje gezet.

Hoe kan je jouw vindbaarheid in Google verbeteren?

1.  Zorg dat zoekers in Google op jouw resultaat klikken

De ranking van je pagina’s is erg belangrijk voor je CTR (click through rate, ook wel doorklikpercentage). Je kunt zelf de CTR van je best rankende pagina’s nog verder verbeteren. Enkele elementen zijn essentieel om jouw vindbaarheid in Google te verbeteren. De blauw gekleurde titel tag, ook wel paginatitel genoemd, is het HTML element dat prominent aanwezig is in de zoekresultaten van Google en geeft je bezoekers direct informatie over de pagina.

Deze paginatitel geeft direct aan dat je op deze pagina informatie kan vinden over webdesign.

Volgens Google’s Gary Illes is CTR geen officiële rankingfactor, maar volgens vele SEO specialisten is dat wel degelijk het geval. Hoe meer bezoekers op jouw zoekresultaat klikken, des te belangrijker Google je website gaat vinden en hoger zal plaatsen in de zoekresultaten.  

Kijk naar de best rankende pagina’s van je website en bepaal of de paginatitel aangepast kan worden voor een betere CTR. Hierbij zijn een aantal vereisten erg belangrijk:

  • Maak je paginatitel niet langer dan 55-60 karakters, Google zal langere paginatitels afkappen.

  • Voorzie de paginatitel met het belangrijkste zoekwoord voor de betreffende pagina.

  • Voeg een actietrigger toe om mensen naar je website te sturen, dit kan ook in de zwarte tekst, ook wel meta description genoemd.

  • Gebruik nieuwsgierigheid om mensen door te laten klikken. Een vraag als paginatitel bijvoorbeeld.

  • Maak de paginatitel natuurlijk leesbaar.

  • Gebruik koppeltekens om de paginatitel leesbaar te maken.

Na het aanpassen van je paginatitel kan je de resultaten meten in Google Search Console. Raak vooral niet in paniek wanneer je een lichte daling in rankings ziet. Geef Google de tijd om te wennen aan de nieuwe paginatitel en denk aan de lange termijn. Als je paginatitel aantrekkelijker is dan voorheen, dan zal de CTR naar je website stijgen.

2. Zorg dat je er überhaupt staat als mensen naar je zoeken

Laat landingspagina's maken! We horen je denken: maar dan moet ik toch nieuwe content schrijven?! Nee helemaal niet, je hebt namelijk vaak alle content al op je site staan 😉.

Met landingspagina's krijg je meer én echt geïnteresseerde bezoekers die aansluiten op echte zoekopdrachten in Google zoals "webdesign Eindhoven", hier verbeterd je vindbaarheid in Google enorm. En natuurlijk passen wij al onze kennis toe om te zorgen dat zoekers op jouw resultaat klikken, vervolgens naar je site gaan en dan contact met je opnemen (dit noemen we ook wel converteren)!

Wist je dat:

  • ..je sneller wordt gevonden omdat 80% van de mensen Google gebruikt om zich te oriënteren op de aanschaf van een product of dienst én daarbij de voorkeur geven aan lokale zoekresultaten?

  • ...de kans dat een (be)zoeker voor jou kiest op een speciale landingspagina veel groter is doordat de pagina precies inspeelt op de wensen en behoeften?

  • ...je (nieuwe) producten of diensten met landingspagina’s kunt promoten én dat je landingspagina’s ook kunt gebruiken als link bijvoorbeeld in brochures en flyers?

  • ...klanten waar wij landingspagina's voor maken top 5 posities behalen in Google?

3. Optimaliseer de snelheid van je site of shop

Waarom zijn de Google's Core Web Vitals belangrijk?

Google Core Web Vitals is de nieuwe norm in het meten van de gebruikerservaring. De Core Web Vitals van Google zijn nieuwe, belangrijke kwaliteitssignalen om de verschillende aspecten van de user experience te beoordelen, te optimaliseren en continu te monitoren. Goed scoren op deze punten wordt niet alleen belangrijk voor de positie in Google en dus voor het verbeteren van de vindbaarheid van je site, maar het vergroot ook de kans dat bezoekers langer op je website actief blijven. Wat bijdraagt aan je online succes.

4. Zorg voor goede reviews

Woorden in reviews spelen een rol in je vindbaarheid in Google verbeteren, een voorbeeld voor GraagGoedOnline.nl:
“We hebben een winstgevende webshop gekregen met een mooie opmaak.”

  • Wanneer iemand nu op ‘webshop’ of ‘opmaak’ zoekt, zal GraagGoedOnline.nl hoger scoren.

Lees meer over:

5. Vergeet je buurt niet om je vindbaarheid in Google te verbeteren: lokale SEO

Je kunt extra verkeer krijgen door in de teksten woorden zoals ‘bij jou in de buurt’ of ‘dichtbij jou’ te gebruiken waardoor je website meer/hoger wordt weergegeven wanneer iemand ‘bij mij in de buurt’ gebruikt om iets op te zoeken.

Daarnaast is Google Mijn Bedrijf essentieel voor lokale SEO (en reviews) en is het claimen van je bedrijfsvermelding hierbij de eerste stap:

6. Ververs content van pagina’s met dalende bezoekersaantallen

Dit is een heel eenvoudige mogelijk om je vindbaarheid in Google te verbeteren!

Want beschikt je website over artikelen, pagina’s of berichten die veel verkeer aantrekken, maar zie je dat deze pagina’s de laatste maanden steeds minder verkeer aantrekken? Denk er dan eens aan om je content van deze pagina’s te verversen. 

De pagina’s hebben in het verleden veel verkeer naar je website gestuurd en beschikken over enige waarden. Echter, misschien heeft een concurrent je content gekopieerd, maar dan beter geschreven. Google zal uiteindelijk altijd de beste resultaten voor haar bezoekers willen tonen en daarom is het belangrijk om oude content eens te herzien en te verversen waar nodig.

 

Bron: Ahrefs.com

Filter in Google Analytics je organische verkeer op bestemmingspagina’s en maak een vergelijking met dezelfde periode van een jaar terug. Zie je een daling in het verkeer van belangrijke blogartikelen of informatieve pagina’s? Dan is de content mogelijk aan vervanging toe. 

Hoe doe je dit?

  • Pas de paginatitel en meta description aan.

  • Gebruik relevante H1 en H2 titels.

  • Herschrijf de content met een frisse blik.

  • Gebruik interne links om bezoekers door te verwijzen naar andere relevante pagina’s op de website.

Het ‘stelen’ van links klinkt misschien niet helemaal lekker in je oren. Toch is het een goede manier om meer waarde te creëren voor je eigen website. Zoek maar eens in Google op een belangrijk zoekwoord waar jij op gevonden wil worden. Zie je een website op #1 ranken met heel wat onzinnige content op de pagina? Zorg dan dat jouw pagina betere content bevat en analyseer welke backlinks er naar de concurrent verwijzen. Deze backlinks zijn kansen voor jouw pagina en content.

Analyseren van backlinks is eenvoudig met de Site Explorer van Majestic.

Heb je backlinks gevonden die naar de pagina van de concurrent verwijzen? Deze backlinks zorgen er mede voor dat de pagina op #1 rankt in Google. Schrijf deze backlinks aan en wijs ze op de content op jouw pagina. Deze is immers beter. Het is voor een website erg belangrijk om naar de beste content te verwijzen. Met een krachtige mail kan je zorgen dat de website naar jouw pagina verwijst in plaats van naar de concurrent. Dit noemen ze ‘stelen’, maar eigenlijk is het simpelweg verdiend omdat jouw content beter is.

Voor meer tips over het verbeteren van je vindbaarheid in Google, vragen over SEO of vragen over Google Analytics neem je contact met ons op door rechtsonder op het chat icoon te klikken.

Was dit een antwoord op uw vraag?