Ranken je pagina’s niet zoals je zou willen dat deze ranken in zoekmachines zoals Google en loop je hierdoor bezoekers en daarmee potentiële klanten mis? Laten we dat oplossen.

Waarom SEO?

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is een traject voor de lange termijn en kost heel wat tijd en energie. Vooral het schrijven van goede content is erg tijdrovend. Met een uitgestippelde strategie is het mogelijk om je website zo goed te laten presteren dat je heel wat verkeer naar je website kan trekken. Het belangrijkste om resultaat te halen uit je SEO is doorzettingsvermogen en vooral GEDULD. Wanneer je genoeg aandacht en tijd besteed aan de SEO van jouw website of webshop zul je merken dat je steeds meer bezoekers en daarmee ook potentiële klanten krijgt.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en bepaalt hoe hoog jouw website of webshop terugkomt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Content is een belangrijk onderdeel van SEO. Toch zijn er ook wat tactieken die het je makkelijk maken om beter vindbaar te worden en waar je niet oneindig veel content voor hoeft te schrijven. Deze hebben we even voor je op een rijtje gezet.

Hoe kan je SEO verbeteren?

1.  Verbeter de CTR van je best rankende pagina’s

De ranking van je pagina’s is erg belangrijk voor je CTR (click through rate, ook wel doorklikpercentage). Toch is het mogelijk om de CTR van je best rankende pagina’s nog verder te verbeteren. Enkele elementen zijn hiervoor essentieel. De titel tag, ook wel pagetitle genoemd, is het HTML element dat prominent aanwezig is in de zoekresultaten van Google en geeft je bezoekers direct informatie over de pagina.

Deze pagetitle geeft direct aan dat je op deze pagina informatie kan vinden over SEO.

Volgens Google’s Gary Illes is CTR geen officiële rankingfactor, maar volgens vele SEO specialisten is dat wel degelijk het geval. Hoe meer bezoekers op jouw zoekresultaat klikken, des te belangrijker Google je website gaat vinden en hoger zal plaatsen in de zoekresultaten.  

Kijk naar de best rankende pagina’s van je website en bepaal of de pagetitle aangepast kan worden voor een betere CTR. Hierbij zijn een aantal vereisten erg belangrijk:

  • Maak je pagetitle niet langer dan 55-60 karakters, Google zal langere pagetitles afkappen.
  • Voorzie de pagetitle met het belangrijkste zoekwoord voor de betreffende pagina.
  • Voeg een actietrigger toe om mensen naar je website te sturen.
  • Gebruik nieuwsgierigheid om mensen door te laten klikken. Een vraag als pagetitle bijvoorbeeld.
  • Maak de pagetitle natuurlijk leesbaar.
  • Gebruik koppeltekens om de pagetitle leesbaar te maken.

Na het aanpassen van je pagetitle kan je de resultaten meten in Google Search Console. Raak vooral niet in paniek wanneer je een lichte daling in rankings ziet. Geef Google de tijd om te wennen aan de nieuwe pagetitle en denk aan de lange termijn. Als je pagetitle aantrekkelijker is dan voorheen, dan zal de CTR naar je website stijgen.

2. Ververs content van rankende pagina’s met dalende bezoekersaantallen

Beschikt je website over artikelen, pagina’s of berichten die veel verkeer aantrekken, maar zie je dat deze pagina’s de laatste maanden steeds minder verkeer aantrekken? Denk er dan eens aan om je content van deze pagina’s te verversen. 

De pagina’s hebben in het verleden veel verkeer naar je website gestuurd en beschikken over enige waarden. Echter, misschien heeft een concurrent je content gekopieerd, maar dan beter geschreven. Google zal uiteindelijk altijd de beste resultaten voor haar bezoekers willen tonen en daarom is het belangrijk om oude content eens te herzien en te verversen waar nodig.

 

Bron: Ahrefs.com

Filter in Google Analytics je organische verkeer op bestemmingspagina’s en maak een vergelijking met dezelfde periode van een jaar terug. Zie je een daling in het verkeer van belangrijke blogartikelen of informatieve pagina’s? Dan is de content mogelijk aan vervanging toe. 

Hoe doe je dit?

  • Pas de pagetitle en meta description aan.
  • Gebruik relevante H1 en H2 titels.
  • Herschrijf de content met een frisse blik.
  • Gebruik interne links om bezoekers door te verwijzen naar andere relevante pagina’s op de website.

Het ‘stelen’ van links klinkt misschien niet helemaal lekker in je oren. Toch is het een goede manier om meer waarde te creëren voor je eigen website. Zoek maar eens in Google op een belangrijk zoekwoord waar jij op gevonden wil worden. Zie je een website op #1 ranken met heel wat onzinnige content op de pagina? Zorg dan dat jouw pagina betere content bevat en analyseer welke backlinks er naar de concurrent verwijzen. Deze backlinks zijn kansen voor jouw pagina en content.

Analyseren van backlinks is eenvoudig met de Site Explorer van Majestic.

Heb je backlinks gevonden die naar de pagina van de concurrent verwijzen? Deze backlinks zorgen er mede voor dat de pagina op #1 rankt in Google. Schrijf deze backlinks aan en wijs ze op de content op jouw pagina. Deze is immers beter. Het is voor een website erg belangrijk om naar de beste content te verwijzen. Met een krachtige mail kan je zorgen dat de website naar jouw pagina verwijst in plaats van naar de concurrent. Dit noemen ze ‘stelen’, maar eigenlijk is het simpelweg verdiend omdat jouw content beter is.

Voor meer tips over het verbeteren van je organische vindbaarheid, vragen over SEO of vragen over Google Analytics neem je contact met ons op door rechtsonder op het chat icoon te klikken.

Heeft u het antwoord gevonden?