Alle collecties
De AVG- & DMA-wet
De Digital Markets wet (DMA-wet)
Waarom je een Consent Management Platform (CMP) nodig hebt
Waarom je een Consent Management Platform (CMP) nodig hebt

Blijf aan de steeds veranderende AVG-wetgeving voldoen met een Consent Management Platform (CMP), een cookiemelding volstaat niet meer.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Deze week bijgewerkt

Dit heeft alles te maken met de toenemende regelgeving en bewustwording rondom privacy die met de opkomst van AI alleen maar groter wordt. Dat betekent dat je website hier voortaan continu op in moet spelen. Dat kan alleen met een betaalde, gecertificeerde, Consent Management Platform (CMP) oplossing die blijft meebewegen met de steeds veranderende DMA- en AVG-wetgeving.

Waarom een Consent Management Platform (CMP) oplossing?

Waarschijnlijk heb je er al over gehoord op het nieuws, social media, van een conculega, je brancheorganisatie of een ander webbureau; de nieuwe Digital Markets Act (DMA) wet. Met termen als Consent Management Platform, Consent Mode en waarschuwingen dat je hiermee met je site aan de slag moet.

Je wilt blijven werken met de diensten van Google, Facebook, LinkedIn e.a.

De DMA-wet is bedoeld om de gegevensprivacy van gebruikers online te beschermen en eerlijke concurrentie op digitale markten te helpen garanderen. Nu de wet is ingegaan neemt de Europese Commissie vanaf september 2023 besluiten over welke platforms een poortwachter zijn. Poortwachters hebben daarna 6 maanden om te voldoen aan de regels uit de DMA, wat ons brengt in maart 2024.

Meer weten over welke grote bedrijven poortwachter zijn en welke services hiermee zijn gemoeid? Lees meer in het artikel "De digital Markets Act / De DMA-wet uitgelegd".

Van cookiemelding naar Consent Management Platform (hierna CMP): altijd AVG-compliant, up-to-date en continu afgestemd op veranderende wetgeving šŸŒšŸ”’

De tijd dat een cookiemelding volstond is nu echt voorbij. Om met bovenstaande bedrijven te werken en om zelf aan de blijvend veranderde AVG-eisen te voldoen heb je een toestemmingsbeheer- of Consent Management Platform (hierna CMP) nodig dat Consent Mode ondersteund. Consent Mode is ontworpen door Google (lees meer) om ervoor te zorgen dat jij als website-eigenaar rekening houdt met de cookievoorkeuren van je bezoekers.

Je hoeft je met een betaalde CMP oplossing, die wel inspeelt op de continu veranderende wetgeving en techniek, dan nooit meer af te vragen of je aan de AVG- en DMA-wet voldoet. Een oplossing die wij met onze kennis van techniek en de AVG-wet goed, dus AVG-compliant, voor je inrichten en een oplossing die up-to-date blijft bij wijzigingen aan je site of de wetgeving. Mocht deze software een waarschuwing geven of een aanpassing vereisen, dan pakken wij dit op. Alleen met deze betaalde CMP oplossing kunnen we garanderen dat je blijft voldoen aan de steeds veranderende wetgeving.

Hoeveel kost een Consent Management Platform (CMP)?

Zat je al met vragen of had je zorgen over de hoge boetes, dan nemen we deze nu weg en geven we je graag alle antwoorden. We hebben de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de beste CMP oplossing die Consent Mode ondersteunt (bekijk hier de lijst van alle bedrijven met een gecertificeerde CMP oplossing) en hebben met hen een voordelige deal kunnen sluiten.

Deze oplossing is Cookiebot CMP, een dochterbedrijf van UserCentrics, waarvan de betaalde oplossing wƩl aan de DMA- en AVG-wet voldoet Ʃn blijft voldoen. Want dat doet de huidige gratis oplossing die GraagGoedOnline.nl tot medio 2024 gebruikte van UserCentrics (wat een cookiemelding is) helaas niet meer. Hun betaalde CMP oplossing gaat straks 50 euro per maand kosten en dat vinden we te veel.

We hebben met hen een voordelige deal van 50% korting kunnen sluiten door met alle klanten tegelijk over te stappen. Het is dus niet alleen de beste oplossing, ook nog de goedkoopste!

In plaats van 144 euro per jaar (zie Cookiebot prijzen) betaal jij als klant van GraagGoedOnline.nl slechts 72 euro per jaar.

Wat zijn de verschillen tussen een betaalde en gratis cookiemelding?

Het is je inmiddels duidelijk dat gratis oplossingen cookiemeldingen zijn en dat de betaalde oplossingen CMPā€™s zijn, die door softwarebedrijven continu worden verbeterd en geĆ¼pdatet om aan de veranderende AVG-eisen te blijven voldoen.

Zo ziet Cookiebot er op je website uit.

Een gratis oplossing voldoet dus niet aan de blijvend veranderende AVG-wetgeving zoals de nieuwe DMA-wet: hiervoor zijn toestemmingsregistraties of toestemmingsbewijzen een verplichting en moeten belangrijke informatie bevatten over de gegevensverwerking, inclusief de gegevens categorieƫn, de groep betrokkenen, het doel van de verwerking en de ontvangers van de gegevens. Deze informatie moet op verzoek aan de autoriteiten ter beschikking worden gesteld.

Er zijn meer verschillen:

  • Bij de betaalde oplossing is een gegevens toestemming logboek inbegrepen dat ook geĆ«xporteerd kan worden naar een CSV bestand.

  • Ieder platform, of poortwachter, heeft een eigen oplossing voor het vragen en vastleggen van toestemming. Google heeft Google Consent Mode V2 (lees meer) en ook anderen zoals Facebook zullen met een oplossing voor toestemming komen of zich bij een bestaande oplossing aansluiten. In alle gevallen zal de betaalde CMP oplossing hierop inspelen zodat je site of shop hieraan automatisch voldoet, een gratis versie doet dit niet!

  • Een gratis oplossing heeft geen periodieke geautomatiseerde scanoplossing die zoekt naar gewijzigde cookies. Organisaties zijn wettelijk verplicht om een actueel overzicht hiervan te publiceren. Stel je hebt bij de livegang van je website het cookie overzicht op orde en later blijkt dat je door wijzigingen nieuwe cookies hebt (en niet alle toestemmingen vraagt). Dan voldoe je alsnog niet aan de AVG-wet met alle risicoā€™s van dien.

  • Er zijn nog meer redenen om over te stappen op de betaalde versie:

    • Een gratis oplossing onthoudt de gegevens toestemming maar 1 maand, de betaalde oplossing 12 maanden.

    • De AVG wetgeving blijft veranderen, een gratis versie blijft hier niet op anticiperen.

    • De betaalde oplossing werkt met geotargetting en automatische vertaling waardoor de cookiemelding teksten automatisch worden aangepast qua taal maar ook aan de geldende wetgeving.

    • De betaalde oplossing werkt met een database van meer dan 13.000 trackers zodat de cookies automatisch juist worden ingedeeld, want ook een verkeerde indeling, bijv. functioneel- i.p.v. trackingcookie, zorgt ervoor dat je niet aan de AVG-wet voldoet.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact op door rechtsonder een chat te starten en wij helpen je graag.

Was dit een antwoord op uw vraag?