Digital Markets Act / De DMA-wet uitgelegd

De DMA-wet is bedoeld om de gegevensprivacy van gebruikers te beschermen en eerlijke concurrentie op digitale markten te helpen garanderen.

Jacques Stoop avatar
Geschreven door Jacques Stoop
Meer dan een week geleden bijgewerkt

De DMA-wet is bedoeld om de gegevensprivacy van gebruikers online te beschermen en eerlijke concurrentie op digitale markten te helpen garanderen. Nu de wet is ingegaan neemt de Europese Commissie vanaf september 2023 besluiten over welke platforms een poortwachter zijn. Poortwachters hebben daarna 6 maanden om te voldoen aan de regels uit de DMA, wat ons brengt in maart 2024.

Toestemming vragen aan je website bezoekers en dit delen met de poortwachters

Met deze grote bedrijven zijn afspraken gemaakt dat zij zich hieraan moeten houden waardoor je met je website hier ook op in moet spelen wil je gebruik blijven maken van hun diensten en niet zelf het risico wilt lopen op een hoge boete. Zij gaan zakelijke-gebruikers en adverteerders verplichten om de privacy-toestemming-voorkeuren van websitebezoekers te delen zodat hun klanten, jij, de volledige functionaliteit kunnen gebruiken die jou als kleine ondernemer, GROOTS online laat staan!

Dit zijn de grote bedrijven oftewel poortwachters

Het gaat om de volgende bedrijven met de volgende diensten die nu of in een later stadium relevant voor je zijn (deze lijst zal zich blijven uitbreiden):

Alphabet (moederbedrijf van Google en Android)

  • Google Zoeken statistieken

  • Google Analytics statistieken

  • Google AdWords adverteren

  • Google Maps

  • YouTube adverteren

  • Google Chrome browser

  • Android apps

Amazon

Apple

ByteDance (moederbedrijf van TikTok)

Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp)

  • Facebook Marktplaats statistieken én adverteren

  • Facebook statistieken én adverteren

  • Instagram statistieken én adverteren

  • WhatsApp statistieken én adverteren

  • Messenger statistieken én adverteren

  • Meta Ads (zie bovenstaande onderdelen)

Microsoft (moederbedrijf van LinkedIn)

Mocht je vragen hebben, neem dan contact op door rechtsonder een chat te starten en wij helpen je graag.

Was dit een antwoord op uw vraag?