Alle collecties
Google producten
Google Analytics
Overstappen op Google Analytics 4
Overstappen op Google Analytics 4

Zo snel mogelijk overstappen betekent dat je op 1 juli 2023 genoeg statistieken hebt opgebouwd om onmisbare inzichten uit te halen!

Rik Smeets avatar
Geschreven door Rik Smeets
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom zo snel mogelijk overstappen op Google Analytics 4?

  • De oude meetmethode, Universal Analytics (GA3), en de daarmee verzamelde statistieken zijn op 1 juli 2023 namelijk niet meer toegankelijk.

  • Als je daarom nu begint met statistieken verzamelen met de nieuwe meetmethode (GA4) dan heb je dus op 1-7-2023 toch statistieken en onmisbare inzichten om je website zelf te verbeteren, te laten verbeteren met onze succesmeetings of door je online marketingbureau.

Wat is beter in Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een nieuwe meetmethode:

  • Om nog betere inzichten te geven van het gedrag van bezoekers in websites en apps op alle apparaten (dit wordt ook de customer journey of klantreis genoemd).

  • Om aan steeds strengere privacywetgeving te blijven voldoen o.a. door het verbod op (tracking)cookies voor marketing- / advertentiedoeleinden.

Hoe stap je over naar Google Analytics 4?

Een GA4 property aanmaken

  1. Log in op Google Analytics.

  2. Controleer linksboven of de juiste website geselecteerd is.

  3. Druk linksonder op het tandwiel "Beheer".

  4. Druk op het uitklapmenu onder "Property". Staat er al een GA4 property (een GA4 property heeft geen UA- voor het nummer staan)? Ga verder bij GA4 property inrichten. Druk anders op de blauwe knop "Property maken".

  5. Vul bij Propertynaam je domeinnaam met www in. Bijvoorbeeld: www.jouwdomeinnaam.nl

  6. Klik op de tijdzone en selecteer wat voor jou van toepassing is. Meestal zal dit Nederland zijn.

  7. Stel de valuta in. Meestal zal dit Euro zijn.

  8. Druk op "Volgende".

  9. Selecteer je branche, bedrijfsgrootte en hoe je Google Analytics wil gaan gebruiken.

  10. Druk op "Maken".

GA4 property inrichten

  1. Log in op Google Analytics.

  2. Controleer linksboven of de juiste website geselecteerd is.

  3. Druk linksonder op het tandwiel "Beheer".

  4. Selecteer in het uitklapmenu onder "Property" het GA4 account (een GA4 property heeft geen UA- voor het nummer staan).

  5. Ga naar Property-instellingen en controleer of alles goed staat.

  6. Druk op "Gegevensstreams".

  7. Kies voor "Web".

  8. Vul bij "Website-URL" jouw domeinnaam met www in. Bijvoorbeeld: www.jouwdomeinnaam.nl

  9. Vul bij "Naam van stream" je bedrijfsnaam in.

  10. Druk op het tandwiel en zet "Formulierinteracties" uit.

  11. Druk op "Opslaan".

  12. Druk op "Stream maken".

  13. Kopieer in het scherm dat opent het Metings-ID, deze voegen we toe aan de website.

    1. Log in op mijn.graaggoedonline.nl en klik bij je website of webshop op "Bewerken".

    2. Druk in de linker balk op "Instellingen".

    3. Druk op "Google Analytics.

    4. Vervang de tag die er staat voor de tag die we zojuist hebben gekopieërd.

    5. Sluit de instellingen en druk op "Opnieuw publiceren".

  14. Ga terug naar het beheer scherm in Google Analytics.

  15. Druk op "Gegevensinstellingen" en daarna "Gegevensverzameling".

  16. Zet het vinkje bij "Verzameling van gedetailleerde locatiegegevens en apparaatgegevens" uit.

  17. Gebruik je remarketing? Sla deze substappen dan over.

    1. Druk op "Geavanceerde instellingen om advertentiepersonalisatie toe te staan".

    2. Druk op het tandwiel.

    3. Kies voor "Alles niet toestaan".

    4. Druk op "Toepassen".

  18. Klap het kopje "Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens" uit en druk op "Ik erken".

  19. Ga onder "Gegevensinstellingen" naar "Bewaring van gegevens".

  20. Zet "Bewaring van gebeurtenisgegevens" op 14 maanden.

  21. Druk op "Opslaan".

  22. Ga terug naar het beheer scherm.

  23. Druk op "Accountinstellingen".

  24. Zorg dat de eerste 5 vinkjes uitstaan.

  25. Scroll naar beneden en zorg dat de "Voorwaarden voor gegevensverwerking" geaccepteerd zijn en druk op "Opslaan".

  26. Druk op de link "Gegevens van authoriteit op het gebied van gegevensbescherming beheren" en controleer of hier de bedrijfsnaam en contactpersoon zij toegevoegd. Mocht dit niet het geval zijn volg dan deze substappen:

    1. Druk op het potlood bij "Rechtssubject".

    2. Vul je volledige bedrijfsnaam in.

    3. Druk op "Opslaan"

    4. Druk op + bij contacten.

    5. Vul alle informatie in voor het contactpersoon binnen je bedrijf.

    6. Vink alle drie de rollen aan.

    7. Druk op "Toevoegen".

  27. Ga terug naar het beheer scherm.

  28. Druk op "Identiteit voor rapportage".

  29. Druk op "Alles tonen".

  30. Selecteer "Apparaatgebaseerd" en druk op "Opslaan".

  31. Druk op "Bevestigen".

Alle basis instellingen om aan de AVG wet te voldoen zijn nu gedaan. Om je GA4 property optimaal te laten werken moeten er echter nog twee dingen ingesteld worden:

IP-adressen uitsluiten

Om je statistieken zuiver te houden is het slim om de IP-adressen van de locaties waar je je eigen site bezoekt uit te sluiten. Zo weet je zeker dat de statistieken accuraat zijn.

  1. Log in op Google Analytics.

  2. Controleer linksboven of de juiste website geselecteerd is.

  3. Druk linksonder op het tandwiel "Beheer".

  4. Selecteer in het uitklapmenu onder "Property" het GA4 account (een GA4 property heeft geen UA- voor het nummer staan).

  5. Druk op "Gegevensstreams".

  6. Druk op de stream onder "Alle".

  7. Druk op "Taginstellingen instellen".

  8. Druk op "Alles tonen".

  9. Ga naar "Intern verkeer definiëren".

  10. Druk op "Maken".

  11. Vul bij de naam een duidelijke beschrijving in van de locatie die je gaat uitsluiten.

  12. Kies bij zoektype voor "IP-adres is gelijk aan".

  13. Voer een van de IP-adressen in vanuit waar je je eigen website bezoekt. Je kan je IP-adres vinden door op de link Wat is mijn IP-adres? te drukken in Google Analytics of via de link in dit artikel.

  14. Voer stap 7 tot en met 10 uit voor alle locaties waar je je eigen website bezoekt.

  15. Voer dit ook uit voor het IP-adres van GraagGoedOnline.nl. Stuur een e-mail naar [email protected] om te vragen wat ons IP-adres is voor het uitsluiten in Google Analytics.

Google Search Console koppelen

Zoekmachine optimalisatie rapporten in Google Analytics zijn alleen mogelijk wanneer Google Search Console gekoppeld is.

  1. Log in op Google Analytics.

  2. Controleer linksboven of de juiste website geselecteerd is.

  3. Druk linksonder op het tandwiel "Beheer".

  4. Selecteer in het uitklapmenu onder "Property" het GA4 account (een GA4 property heeft geen UA- voor het nummer staan).

  5. Druk op "Search Console-koppelingen".

  6. Druk op "Koppelen".

  7. Druk op "Accounts kiezen".

  8. Selecteer het juiste Search Console Account en druk op "Bevestigen".

  9. Druk op "Volgende".

  10. Selecteer de juiste webstream en druk op "Volgende".

  11. Druk op "Verzenden".

Statistieken bekijken

Voorheen kreeg je iedere maandag een e-mail met de statistieken van afgelopen week. Het is helaas door aanpassingen in Google Analytics niet meer mogelijk om deze e-mails te versturen. Je kan de statistieken dus alleen bekijken door in te loggen op Google Analytics

Wanneer je bovenstaande stappen hebt gevolgd, weet je hoe je overstapt van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Mocht je nog vragen hebben neem dan contact op door rechtsonder een chat te starten en wij helpen je graag.

Was dit een antwoord op uw vraag?