Alle collecties
Online marketing tips
Bezoekers naar je website/webshop krijgen
Local Business Schema: je website koppelen met Google (Mijn Bedrijf)
Local Business Schema: je website koppelen met Google (Mijn Bedrijf)

[VIDEO] Nooit meer verouderde informatie in Google én je hoeft bijv. je standaard openingstijden maar op 1 plek bij te houden: je website.

Rik Smeets avatar
Geschreven door Rik Smeets
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Waarom een Local Business Schema gebruiken?

  • Nooit meer verouderde informatie in Google.

  • Houd je standaard bedrijfsinformatie op 1 plek bij: je website.

In Google wil je de meest actuele informatie. Denk aan je standaard openingstijden, je locatie, contactgegevens maar ook bijvoorbeeld aan je logo en een pakkende afbeelding die mensen verleidt om op jouw resultaat te klikken (zie voorbeeld hieronder).

Deze gegevens voer je normaal in (en houd je bij 😉) via Google Mijn Bedrijf (lees hier alles over Google Mijn Bedrijf). Voor zaken als aangepaste openingstijden (bijv. met de feestdagen), posts en reviews beheren moet je nog steeds bij Google Mijn Bedrijf zijn (en je vermelding geclaimd hebben!) maar met het Local Business Schema wordt je basis bedrijfsinformatie voortaan direct met Google gedeeld.

Wanneer er gezocht wordt naar je bedrijf ziet er dat zo uit
in de Google zoekresultaten:

Wanneer er gezocht wordt naar je bedrijf ziet er dat zo uit
in Google Maps:

Weten hoe dit werkt?

Wil je weten hoe het kan dat Google jouw website "begrijpt"? Dat werkt met zogenaamde structured data, hier lees je alles over structured data.

Hoe schakel je het Local Business Schema in op je website?

Video uitleg:

Tekst uitleg:

Afbeeldingen toevoegen

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Daarom is het belangrijk om je zakelijke afbeeldingen te vullen, deze worden namelijk getoond op je Local Business schema.

  1. Log in op mijn.graaggoedonline.nl en klik bij je website op "Bewerken".

  2. Druk in de linker balk op "Inhoud".

  3. Druk op "Zakelijke Afbeeldingen".

  4. Klik op "Afbeelding toevoegen".

  5. LET OP: alleen de eerste 5 afbeeldingen worden zichtbaar in Google.

  6. Hieronder kan je zien waar deze afbeeldingen zichtbaar worden.

Bedrijfsinfo toevoegen

Het is belangrijk om alles in te vullen. Anders kan het namelijk zijn dat Google een foutmelding geeft door ontbrekende gegevens.

  1. Druk in de linker balk op "`Bedrijfsinfo".

  2. Vul alle bedrijfsinfo in als dit nog niet is gedaan.

  3. Druk bovenaan bij Schema LocalBusiness inschakelen op "Bekijken en inschakelen".

  4. Zorg dat alle verplichten velden zijn ingevuld.

  5. Klik op "Valideren met Google".

  6. Je wordt nu naar een pagina gebracht waar je op "Code testen moet drukken".

BELANGRIJK: Mocht je deze melding hieronder krijgen, dan heb je waarschijnlijk niet alle verplichten velden ingevuld bij de bedrijfsinfo.

Mocht je de melding hieronder krijgen, kan je verder met de volgende stap.

7. Sluit nu de webpagina.

8. Druk op "Schema inschakelen".

9. Wil je jouw wijzigingen zichtbaar maken in Google vergeet dan niet om op "Opnieuw publiceren" te drukken rechts bovenaan.

Wanneer je bovenstaande stappen volgt, heb je Google (Mijn Bedrijf) gekoppeld met je website. Mocht je nog vragen hebben neem dan contact op door rechtsonder een chat te starten en wij helpen je graag!

Vindwoorden: Local Business Schema, LocalBusiness, marketing, online marketing, genereren, richsnippets, rich snippets, GMB

Was dit een antwoord op uw vraag?